Thursday 14 July 2011

Penutupan Pusat-Pusat Hiburan Sepanjang Bulan Ramadhan

Sejak kebelakangan ini, isu larangan oleh semua Pejabat Daerah kepada pemilik premis pusat hiburan mulatto diperkatakan Dan disiarkan secara meluas oleh akhbar arus perdana. Mereka mendakwa Kerajaan Negeri Cuba menyekat hake Dan kebebasan untuk berhibur terutamanya di kalangana masyarakat Bukan Islam menjelang Bulan Ramadhan. Mereka juga Cuba menggambarkan kepada masyarakat Bahawalpur Kerajaan Negeri tidak menghormati kaum tersebut meskipun mereka tidak terikat dengan berpuasa.

Terdapat dua isu yang peril difahami iaitu orang Islam dilarang makan minum di bulan Ramadahan Dan membuka gerai makansebelum pukul 3 petang serta tidak sepatutnya berhibur di bulan yang mulla ini lebih-lebih lagi waktu malam ketika orang sibuk menunaikan Solat Tarawikh. Bagi orang bukan Islam, mereka tidak tertakluk kepada larangan tersebut cuma meek sepatutnya menghormati orang Islam yang berpuasa dengan tidak membuka pus at-pusat hiburan kepada orang Islam.

Dalam hall ini, Kerajaan Negeri telah mengeluarkan arahan kepada semua Pegawai Daerah yang merupakan Pegawai Pelesenan Daerah di seluruh negeri Kedah agar menguatkuasakan penutupan pus at-pusat hiburan seperti yang diperuntukkan di bawah Enakmen Hiburan Dan Tempat-Tempat Hiburan 1997 terutamanya menjelang bulan Ramadhan akan datang. Ini bukan perkara baru kerana undang-undoing tersebut telah lama diperuntukkan sejak 14 tahun yang lalu oleh Kerajaan Barisan Nasional. Cuma Kerajaan hari ini mendapati perkara tersebut telah terlepas pandang di kalangan pegawai-pegawai berkenaan dalam penguatkuasaanya di mana ia akan memberi implikasi yang negatif terhadap perkembangan Syiar Islam Dan di kalangan masyarakat Islam itu sendiri.

Apabila Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat cuba melaksanakan penguatakuasaan terhadap isu hiburan maka ia Cuba dijadikan isu sedangkan ia tidak pula menjadi isu apabila ia tidal dikuatkuasakan oleh Kerajaan sebelum ini. Perlu ditegaskan bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat tidak pernah menghalang hak dan kebebasan orang bukan Islam untuk membuka kedai makan apatah lagi makan minum semasa di bulan Ramadhan. Terdapat premis makanan yang begitu familiar di bandar Alor Setar seperti Old Town dan Kopitiam yang rata-ratanya dimiliki oleh masyarakat bukan Islam Dan rangkaian perniagaan bersifat antarabangsa iaitu Mc Donald Dan restrain KFC. Kerajaan Negeri hanya menghalang orang Islam sahaja daripada makan Dan minum pada siangnya hari di bulan Ramadhan. Di sampling itu kedai makan Dan Bazar Ramadhan hanya dibenarkan dibuka mulla jam 3 petang ke atas.

Terdapat 2 kategori hiburan seperti yang diperuntukkan di bawah Enakmen Hiburan Dan Tempat-Tempat Hiburan 1997 iaitu pertama, Lesen untuk pertunjukkan pancaragam Dan bersama penyanyi di hotel-hotel, restoran, bar, kedai-kedai, warung-warung kopi Dan di mana-mana bangunan perniagaan yang orang ramai boleh masuk. Kedua, lesen untuk karaoke/laser disc/video/mtv yang kin terdapat di rumah-ruamah kedai Dan shopping complek.

Sebelum mendapat lesen tersebut, pihak-pihak peril memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh Pejabat Daerah iaitu jennies-jenis hiburan tersebut tidak boleh diadakan dalam bulan Ramadhan atau Hari Jumaat (antara jam 6 petang Hari Khamis sehingga jam 2.30 petang Hari Jumaat kecuali dengan izin bertulis daripada Pihak Berkuasa Negeri)

Dalam hal ini, Kerajaan Negeri telah memberi pengecualiaan tenting pertunjukkan yang berkaitan keagamaan Dan kepercayaan sesuatu kaum dengan syarat tidak menimbulkan kacauganggu terhadap orang lain.

Tegasnya, penguatkuasaan yang sedang dilakukan oleh semua Pejabat Daerah adalah suatu yang baik Dan positif kepada orang Islam agar mereka menghormati bulan Ramadhan. Lagipun, Kerajaan Negeri memanadang serius hal-hal yang berkaitan orang Islam di samping mempertahankan kemuliaan bulan Ramadhan selaras dengan prinsip Maqasid Syariyyah.

No comments:

Post a Comment