Thursday 28 July 2011

Perasmian Seminar Muamalat dan Perbankan Islam

Seminar Muamalat dan Perbankan Islam dianjurkan oleh Jabatan Mufti Negeri Kedah pada 27 Julai 2011 di Dewan Muadzam Syah, Kolej Universiti Insaniah (KUIN). Majlis Perasmian telah disempurnakan oleh Exco Penerangan dan Pembangunan Usahawan Negeri, YB Ust Hj Abd Ghani B Hj Ahmad mewakili YAB Menteri Besar Kedah. Dalam majlis perasmian tersebut, turut dilancarkan Pelan Strategik 2011 - 2015 dan laman web Jabatan Mufti di alamat http//muftikedah.com.

Seminar tersebut dibentangkan oleh Dr Hj Zaharuddin B Hj Abdul Rahman yang merupakan Penasihat Syariah RHB Bank dan Pensyarah UIAM. Para peserta terdiri daripada pegawai dan kakitangan bank, ketua-ketua jabatan Kerajaan Negeri & Persekutuan, pelajar Kulliyah Muamalat KUIN, Imam dan pegawai Masjid serta orang perseorangan.

Seminar ini adalah bertepatan dengan kehendak semasa masyarakat yang boleh menerima konsep muamalat Islam seperti jual beli, pinjaman dan sistem gadaian yang menjadi rutin kehidupan masyarakat agar bebas daripada unsur riba bahkan orang bukan Islam tidak segan silu berurusan dengan Bank Islam atau bank-bank konvensional yang membuka kaunter Islamic seperti Maybank, Public Bank, BSN dan sebagainya.

Selain daripada itu, seminar tersebut diharapkan dapat memberi kefahaman yang jelas kepada masyarakat tentang selok-belok muamalat Islam yang berasaskan at-Tasyriq al-Islami. Di samping itu, ia juga dapat mengupas dengan detail tentang konsep ekonomi Islam dan mengemukakan alternatif kepada kerajaan dan ummah islam sejagat untuk merealisasikannya dalam kehidupan seharian.      

No comments:

Post a Comment