Monday 8 August 2011

Sambutan Hari Kemerdekaan Ke-54 Peringkat Negeri Kedah

Petang tadi berlangsung mesyuarat Jawatankuasa Induk Sambutan Hari Kemerdekaan Ke-54 Peringkat Negeri Kedah yang telah ditetapkan sambutan secara serentak di Peringkat Persekutuan dan di seluruh negeri pada 16 September 2011. Sepatutnya sambutan tersebut berlangsung pada 31 Ogos pada setiap tahun tetapi oleh kerana tahun 2011, tarikh tersebut bertembung dengan Hari Raya Kedua Aidil Fitri maka tarikhnya diubah kepada 16 September sempena Hari Malaysia.

Sambutan Hari Kemerdekaan akan bermula pada 16 Ogos 2011 di mana majlis pelancaran dan penyerahan bendera Malaysia akan disampaikan oleh  Exco Kanan Kerajaan Negeri, YB Dato Ir Hj Phahrolrazi B Mohd Zawawi.  Kemudian acara selanjunya ialah Ambang Merdeka pada 15 September 2011 mulai jam 10 - 12 tengahmalam di Perkarangan Stadium Darul Aman di mana sebelumnya diadakan majlis bacaan Yaasin dan Tahlil di Masjid Zahir, Alor Setar. Sambutan Ambang Merdeka  jatuh pada malam Jumaat dan pengisian program pada malam tersebut  akan disesuaikan dengan majlis yang berunsur keagamaan dan patriotik selaras dengan Enakmen Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan 1997.    

Acara kemuncak sambutan Hari Kemerdekaan pada tahun ini ialah majlis perarakan kontijen yang akan disertai jabatan/agensi kerajaan, sektor swasta/korporat, persatuan dan badan  bukan kerajaan (NGO), persatuan pelajar sekolah menengah/rendah, pasukan beruniform dan sebagainya. Oleh kerana 16 September 2011 jatuh pada hari Jumaat maka sambutannya akan dibuat pada 7.30 pagi dan akan tamat sekitar jam 12.30 tengahari di Jalan Tunku Ibrahim berhadapan Pekan Rabu. Selepas solat Jumaat, majlis jamuan teh akan diadakan dan penyampaian hadiah kepada pasukan yang cemerlang dalam majlis perarakan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Kedah Darul Aman.                

No comments:

Post a Comment